Mes klausiame
Ką turėtume statyti Vilniuje?
 
Tvarkos ir Teisingumo partija siekia
 
Apsaugoti Lietuvos žmonių orumą, teisingumą, demokratiją.
Paieška svetainėje
Renginių kalendorius
 <<Balandžio 2017>> 
 PirAntTreKetPenŠešSek 
 242526272812 
 3456789 
 10111213141516 
 17181920212223 
 24252627282930 
Naujienos
 
2012 10 06
Dailis Alfonsas BARAKAUSKAS: Lietuvoje būtinas nacionalinis valstybinis komercinis bankas

Tomas Džefersonas (Thomas Jefferson) trečiasis JAV prezidentas, vienas pagrindinių Nepriklausomybės akto kūrėjų rašė: „Aš nuoširdžiai tikiu, kad bankai bei jų organizacijos visuomenei daug pavojingesni nei priešų armijos."

 

Tad kuo gali būti naudingas valstybinio komercinio banko įsteigimas Lietuvai?

 

Visų pirma, per jį valstybė pati investuoja ir tvarko surinktas mokesčių mokėtojų pajamas, neatiduoda jų valdyti vien tik privatiems, dažniausiai užsienio komercinių bankų filialams, kurie pirmiausiai yra suinteresuoti savo pelno didinimu ir jo išvežimu.

 

Antra, nacionalinis valstybinis komercinis bankas (VKB) užtikrina pigesnius tarpbankinius atsiskaitymus ir, konkuruodamas su privačiais komerciniais bankais, sumažina bendras išlaidas ūkio subjektams ir piliečiams. Labai geras Pietų Amerikos bankų pavyzdys, kur sumažinus įkainius valstybiniuose bankuose beveik dvigubai, daug ūkio subjektų savo einamąsias sąskaitas perkėlė į VKB. Kiti bankai, nenorėdami prarasti savo klientus, buvo priversti taip pat žymiai sumažinti įkainius. Rezultatas - visuomenė sutaupė apie 0,2 proc. bendro vidaus produkto (BVP).

 

Trečia, VKB kredituoja ūkio sritis, kurias nenoriai kredituoja privatūs komerciniai bankai, valstybė daugiau dėmesio skiria smulkioms ir vidutinėms įmonėms (SVĮ), žemės ūkiui. Labai svarbu, kad VKB pagrindinis tikslas nėra konkuruoti su privačiais bankais tose srityse, kur privatūs bankai tradiciškai stiprūs ir kuriose paprastai rezultatai ir pelnas pasirodo trumpame periode, o finansuoja sritis, kur privatus kapitalas eina nenoriai. Tai stambūs valstybės infrastruktūros objektai (keliai, elektros perdavimo linijos, ryšių tinklai, dideli socialinės paskirties objektai, išskirtiniai energetiniai projektai, namų renovavimo strategijos įgyvendinimas). Dažniausiai šiuose projektuose valstybiniai bankai dalyvauja kartu su privačiu kapitalu ne kaip konkurentai, o kaip partneriai, dėl ko gerokai sumažėja tokių projektų vykdymo ir įgyvendinimo kaštai. Visgi neabejotinai viena svarbiausių VKB veiklos sričių - smulkių ir vidutinių įmonių kreditavimas ir finansavimas. VKB gerokai supaprastina ir atpigina kreditus SVĮ ir tuo būdu labai sustiprina pagrindinį ekonomikos ramstį. Ketvirta, krizių ir recesijų metu, palaikydami SVĮ ir ūkio šakas (kurias privatūs komerciniai bankai laiko per daug rizikingomis), VKB veikia anticikliškai, švelnindami krizių pasekmes ir ypač mažindami nedarbą.

 

Penkta, VKB konkuruodamas su privačiais komerciniais bankais nesiekia maksimizuoti trumpalaikį savo pelną, o pigindamas paslaugas bei mokėjimus, optimizuoja visos ekonomikos bankines sąnaudas.

 

Šiuo metu valstybiniai komerciniai bankai sėkmingai veikia daugelyje pasaulio šalių: Šveicarijoje, JAV, Japonijoje, Čilėje, Brazilijoje, Argentinoje ir daugelyje kitų šalių. Daugelio šalių patirtis parodė, kad VKB ne tik sėkmingai papildo įprastas bankininkystės schemas, bet ir tam tikrose srityse yra pranašesni už privačius komercinius bankus, nes sugebėjo netgi ekonomikos sunkmečių sąlygomis, teikti kreditus likvidumo problemų turinčioms įmonėms, išgelbėdami jas nuo bankrotų ir išsaugodami daug darbo vietų.

 

Valstybės ir valdžios įstaigų sąskaitų likučiai komerciniuose bankuose Lietuvoje vidutiniškai sudaro apie 3 mlrd. Lt. Vidutiniškai apie 2 mlrd. Lt sudaro įsipareigojimai valdžios sektoriui Lietuvos Banke. Taigi net ir nesinaudodamas privačių indėlininkų lėšomis turėtų nemažiau kaip 5 mlrd. aktyvus ir būtų pagal balanso apimtį 3 - 4 bankas Lietuvoje.

 

Išanalizavus pasaulinę patirtį, situaciją su pinigų judėjimu, nacionalinio valstybinio komercinio banko įsteigimas būtų pagrindinis Lietuvos ekonomikos atsigavimo, darbo vietų išsaugojimo, naujų kūrimo ir nedarbo mažinimo instrumentas.

 

Atsikračius stambaus ekonominio monopolio, valstybėje sumažėtų ir vienu neįteisintu galios centru - ne bankai turi valdyti valstybę.