Mes klausiame
Ką turėtume statyti Vilniuje?
 
Tvarkos ir Teisingumo partija siekia
 
Apsaugoti Lietuvos žmonių orumą, teisingumą, demokratiją.
Paieška svetainėje
Renginių kalendorius
 <<Lapkričio 2017>> 
 PirAntTreKetPenŠešSek 
 293012345 
 6789101112 
 13141516171819 
 20212223242526 
 27282930123 
Naujienos
 
2013 02 28
Juozas Imbrasas: „Keleivių teisėms užtikrinti reikia ne tik reglamentų, bet ir žmonių valios“

Keleivių teisės ir jų užtikrinimas - labai dažna diskusijų tema Europos Parlamento Transporto ir turizmo komitete, kuriame dirbu nuo pat kadencijos pradžios. Ji visuomet sukelia daug aistrų, nes nekeliaujančių žmonių šiais laikais ko gero jau nebėra. Europa yra daugiausia keliaujantis pasaulio regionas ir mobilumo apimtys nuolat auga. Kelionės tampa kasdienybe, tačiau vis dar ne visuomet patogia ir saugia.Nuo kovo pradžios Europos Sąjungoje įsigalioja reglamentas užtikrinantis ko gero jau paskutinės keleivių grupės - autobusų keleivių teises. Tai galima vadinti savotiškos diskriminacijos, kuriai iki šiol buvo pasmerkti kelių transporto keleiviai, pabaiga - lėktuvų, traukinių ir laivų keleivių teisių reglamentai bendrijoje pradėjo veikti gerokai anksčiau.Nuo šiol ir keliaujantys autobusais ilgesnį nei 250 kilometrų atstumą turės panašias teises kaip ir visų kitų transporto grupių keleiviai.Jie galės reikalauti kompensacijų tais atvejais, jeigu autobusas vėluos, kelionė bus atšaukta ar sugadintas bagažas. Atšaukus ilgesnę kaip 3 val. trukmės kelionę ar autobusui vėluojant išvykti į tokią kelionę ilgiau kaip pusantros valandos, keleiviams bus privalu pasiūlyti maisto, gaiviųjų gėrimų, o jei reikės - ir nakvynes viešbutyje.

Tiesa, jų galės būti ne daugiau kaip dvi ir ne brangesnės kaip 80 eurų - tokia kompensacijos riba numatyta reglamente. Jame numatyta ir kompensacija keleivio mirties, patirtos traumos ar padarytos žalos atveju - ji siektų 220 tūkst. eurų, už sugadintą bagažą numatyta kompensuoti iki 1 200 eurų.Naujame dokumente reikalaujama užtikrinti neįgaliųjų, riboto judumo asmenų teises - stotyse ir transporto priemonėse jiems turėtų būti teikiama speciali nemokama pagalba, o esant būtinybei juos lydintys asmenys turėtų būti vežami nemokamai.Neabejoju, kad jeigu įsigaliojančiame reglamente numatyti šie ir kiti reikalavimai būtų įgyvendinti praktiškai, kelionės tolimojo susisiekimo autobusais taptų gerokai patogesnės ir saugesnės nei iki šiol. Tačiau būtent praktinis įvairiuose teisės aktuose numatytų reikalavimų įgyvendinimas ir kelia daugiausia abejonių ir verčia nuolat ieškoti būdų, kaip priversti vežėjus gerbti keleivius ir užtikrinti jų teises.Su šia teisės aktų nesilaikymo problema susiduriama visoje Europos Sąjungoje. Atsižvelgdamas į tai Europos Parlamentas pernai rudenį priėmė rezoliuciją, raginančią sustiprinti keleivių teisių įgyvendinimą. Ypač akcentuojama vežėjų pareiga informuoti keleivius apie jų teises.Savo teisų žinojimas kiekvienam žmogui yra pirmutinė sąlyga reikalauti jų užtikrinimo. Naujame kelių transporto reglamente taip pat reikalaujama laikytis pagrindinių visų keleivių informavimo prieš kelionę ir jos metu taisyklių, taip pat teikti bendrąją informaciją apie jų teises stotyse ir internete.Tačiau, mano įsitikinimu, to tikrai neužtenka. Pritariu kolegų europarlamentarų siūlymams keleivių aptarnavimo vietose, stotyse, ir visose keleivius gabenančiose transporto priemonėse gerai matomose vietose įrengti stendus su informacija apie pagrindines keleivių teises.

Tai būtų ne tik patogus informacijos gavimo būdas keleiviui, bet kartu taptų ir drausminančia priemone vežėjams.Reikia pripažinti - ir tai patiria visi keliaujantys žmonės - keleivių teisių nėra itin paisoma. Tai ypač tampa akivaizdu, jei kelionės metu įvyksta koks nesklandumas ar nesusipratimas. Skundų nagrinėjimo procedūros yra painios ir sudėtingos, nenorėdami į jas veltis keleiviai neretai numoja ranka į patirtus nepatogumus ir savo teisių pažeidimus.Todėl įmonėms, norinčioms verstis keleivių gabenimu turi būti keliami itin griežti reikalavimai. Siekiant užtikrinti keleivių teises, vertėtų apsvarstyti galimybę įsteigti keleivių garantijų fondą, kurio lėšos būtų naudojamos nepatogumų ir žalos patyrusių keleivių nuostoliams atlyginti. Šio fondo lėšomis disponuojančiai institucijai vėliau išsiieškoti žalos atlyginimą iš kaltųjų asmenų būtų lengviau nei nukentėjusiems keleiviams. Vien reglamentų ir kitų teisės aktų keleivių teisėms užtikrinti neužtenka - reikia žmonių valios, kad tai kas nuspręsta būtų ir įgyvendinta.